SZÉNÁSI SÁNDOR:
A református Mária-kép 
Confessio 1994/1.
A római egyház túlburjánzó Mária-kultusza miatt a  református egyházban - megmagyarázhatóan, de igazságtalanul -, Máriát  negligáló magatartás érvényesül. Nemcsak az egyszerű hívek hittudatának  primitív, ám masszív tétele: "Mi nem hiszünk a Szűz Máriában!", hanem az  igehirdetők is hátrébb állítják őt a Jefte lányánál, Ruth asszonynál,  Eszter királynénál, a samáriai asszonynál és sorolhatnók tovább. Maga  Ravasz László püspök azt állapítja meg a Lk 1,26-38 magyarázatában:  "Milyen kár, hogy egy túlzott és bibliaellenes Mária-kultusz visszatart  minket ennek az Igének szépségében és igazságában való gyönyörködéstől."  
Pár éve az egyik templomunk renoválási hálaadására meghívták  a helybeli plébánost is, aki - egyébként - szép summával járult hozzá  az építkezéshez. Köszöntőjében elhangzott a következő hasonlat is:  "Nagyszerű volt a Salamon temploma, szépséges ez a felújított templom,  de a legszentebb templom az Úr Jézus teste, mert a Szentlélektől  fogantatott és Szűztől született." Egyik lelkészünk nem volt rest,  kisietett az Úrasztalához, és tiltakozását jelentette be: "Nem  engedhetjük meg, hogy egy református templomot a Mária-kultusz  propagálására vegyenek igénybe." Mindenki elképedt, a római katolikus  egyházközség küldöttsége hazavonult, s az ünnepélyt követő  szeretetvendégségen a kollégák hiába magyarázták túlbuzgó társuknak:  "Csak az hangzott el, amit az Apostolicumban mi is vallunk, s amiről a  Jn 2,21-ben kifejezetten is szó van" - nem tudta elfogadni. 
Ha "az igazság jobb és bal felől való fegyvereivel (2Kor 6,7)  akarunk "hadakozni", akkor a Mária-tiszteletnek mind bibliaellenes  túlzásait, mind méltatlan lemaradását szóvá kell tennünk. (Most nem  foglalkozunk az ún. feminista teológia képtelen ötleteivel, melyek  szerint pl. a Szűztől való születés annak az igazságnak kifejeződése,  hogy "boldogulunk mi a férfiak nélkül is"; a Mária mennybevétele pedig  annak, hogy a nők is képesek a legmagasabb posztokat is elnyerni, stb.  Külön tanulmány lenne a feminista teológia bibliaellenes túlzásainak  felvázolása.) Itt a hagyományos teológia keretében szólunk a  Mária-tisztelet negatív és pozitív vonásairól. 
1. Negatív vonásnak kell tartanunk mindazokat a Szentírásban nem  szereplő titulusokat, ékítményeket és dogmákat, amik - elsősorban a  római, de az ortodox egyházban is - évszázadok során fokozatosan  létrejöttek. Történetileg e folyamatot meg lehet magyarázni, hiszen az  evangélium a Szentföldről átkerült a pogány Római Birodalom területére,  ahol a népek hozzászoktak az elő-ázsiai anyaistenségek kultuszához; az  Olymposzon is voltak istennők; sőt a kelták és germánok is tiszteltek  istennőket, s a pogány magyar mitológiában is szerepel a Boldogasszony.  Örült az egyház, hogy magába olvasztja a pogány tömegeket, s nem vette  észre, hogy azok - szinte észrevétlen - érvényesítik pogány  elgondolásaikat és igényeiket. 
Érdekes, hogy a Mária-kultusz Keleten keletkezett, s Nyugaton  sokáig nem találjuk nyomait. Szent Ágostonnál még nincsenek  Mária-énekek, -imák vagy -ünnepek. Először Caelius Sedulius ír  Mária-himnuszt az V. században (Babits Mihály fordításában olvasható az  "Amor sanctus" c. antológiában), majd Venantius Fortunatus a VI.  században (Sík Sándor fordításai a "Himnuszok könyve" c. gyűjteményben).  A középkorban még nagyobb lendületet vett ez az irányzat. A költők  egymással versenyezve alkalmazzák Máriára a legkülönfélébb díszítő  jelzőket. (Pszichológusok szerint a szerzetesek elfojtott szexualitása e  téren tudott előtörni.) Kálvin a Lk 1,48 magyarázatában így jellemzi -  kemény szavakkal - a helyzetet: "Bőven elhalmozzák Máriát nagyszerű, sőt  a leggőgösebb címekkel, hogy ő az egek királynéja, az üdvösség  csillaga, az élet ajtaja, stb. Sőt a szemtelenség és őrültség oly fokára  ragadta őket a Sátán, hogy még a Krisztus fölött való hatalmat is reá  ruházzák. Így hangzanak ugyanis dúdolgatásaik: Kérd az Atyát, parancsold  meg Fiadnak!" Ugyanezt a szóhasználatot felpanaszolja Kálvin az  Institucióban is (III. 20,22). Ez már a XII. századból való karácsonyi  szekvencia hangja: "Ora patrem, iube natum!" (A r.k. teológusok az  imádságok sajátos, merész stílusának tulajdonítják e fogalmazást.) 
Jellemző az is, hogy a régi egyházatyák még beszélnek Mária  bűnös voltáról. Csupán a XII. századtól kezdve van szó Mária  bűntelenségéről, s kezd érlelődni az immaculata concepcio dogmája, amit  sok teológus vitatott, s évszázados harcok után csak IX. Piusz pápa  hirdethetett meg 1854 december 8-án. Mivel igei alap nincs, a római  egyház a hívők hittudatára, a közvéleményre hivatkozik. Kálvin azt  mondja erre "A tridenti zsinat aktái - ellenméreggel, Genf, 1547" c.  művében: "Ágoston, Aranyszájú János és Ambrus püspök is az egyházhoz  tartozik, ők pedig Mária bűnös voltáról, a nagyravágyásáról beszélnek." 
A XII. századtól kezdve imádkozzák az Ave Máriát, elébb a  bibliai szöveget, majd 1500-tól a mai formájára bővítve. Kálvin a Lk  1,28 magyarázatában igen erősen fogalmaz: "Nagyon is vastag  tudatlanságukban ezt az üdvözlést mintegy bűbájos ördögűző erejű  imácskává tették a pápisták, s odáig mentek az őrültségben, hogy  hitszónokaiknak beszédjük előtt a Szentlélek kegyelmét csakis az ő  Üdvözlégy Máriájuk révén szabad kérni. Eltekintve attól, hogy itt  pusztán üdvözlésről van szó, vakmerő módon bitorolnak más tisztséget,  amelyet Isten egyedül az angyalra ruházott. Az pedig kétszeresen ostoba  vetélkedés, hogy távollévőt üdvözölnek." 
A dogmafejlődés csúcsa: 1950 november 1-jén XII. Piusz pápa  meghirdette Mária testestül-lelkestül való mennybevételét. Szinte azt  kell mondanunk erre, hogy a r.k. dogmatika kettőslátásban (diplopia)  szenved: Krisztus szeplőtlen fogantatása (márc. 25) mintájára kimondja  Mária szeplőtlen fogantatását (dec. 8); a karácsonnyal párhuzamban  megünnepli Mária születésnapját (szept. 8); Jézus névadása (jan. 1)  mellett Mária nevének ünnepét (szept. 12); a nagypéntek hasonlataként a  Fájdalmas Szűzanya emlékezetét (szept. 15); Krisztus mennybemenetele  megfelelőjeként Mária mennybevételét, a Nagyboldogasszony ünnepét (aug.  15). (Jellemző módon, amíg áldozócsütörtököt áttették a következő  vasárnapra, addig a Nagyboldogasszony mindig aug. 15-én ünnepeltetik.) 
Máriát eleinte a Gyermekkel ábrázolták, de végül is a  Mária-kultusz odáig fejlődött - mondja Hans Küng -, hogy Lourdesban már  Fia nélkül áll az oltáron. Már készen van a "Társmegváltó" titulus, de  dogmává emelésére még nem került sor. Újra Kálvint idézem (a Jn 2,4-hez  fűzött magyarázatában mondja): "Mária a menny királynőjévé tétetett, a  világ reménységévé, üdvösségévé és életévé... Mintha csak akkor  tisztelnők őt eléggé, ha istennővé tesszük, vagy a szentélyből orzott  titulusokkal ékesítve a Krisztus helyére emeljük." 
Íme, a Mária-képpel az történt, ami a régi, egyszerű freskókkal:  az Úr alázatos szolgálóleányának alakjára - az újabb korok ízlésének  megfelelően - újabb és újabb, pompázó festékrétegek kerültek. 
2. Pozitív vonásnak mondhatjuk Máriának a Szentírásban elénk  tárt jellemvonásait. Itt is Kálvin vezetésére bízhatjuk magunkat.  Érdekes, hogy ő, aki a legélesebb kritikával illeti a Mária-kultuszt,  mindig a legnagyobb tisztelettel szól Máriáról. "Nem tagadható - mondja a  Mk 3,31 és par. magyarázatában -, hogy Isten a legnagyobb tisztességre  méltatta Máriát, amikor az Ő Fiának anyjává választotta és szemelte ki."  Ám dicsősége, akárcsak a bolygók fénye, nem önmagából való, hanem  Krisztusból sugárzik rá. Jézus ki is igazítja azt a lelkesült asszonyt,  aki Máriát testi vonatkozású dolgokért magasztalja (Lk 11,27k). "Messze  alatta áll egyéb kegyelmeknek az, amit ez asszony Mária legfőbb díszének  gondolt. Nagyobb kiváltság volt ugyanis újjászületni Krisztus kegyelme  által, mint méhében megfoganni a Krisztus testét; nagyobb önmagában,  mint lelkileg élő lényben, bírni a Krisztust, mint Őt emlőivel táplálni.  Szóval abban állott a szent Szűz legfőbb boldogsága és dicsősége is,  hogy tagja a Fiának, s így az új teremtmények közé számítja őt a mennyei  Atya." 
Kálvin objektivitására jellemző, hogy a Fia fölött gyámkodni  akaró Máriát megvédi az egyházatyák gáncsától (ugyancsak a Mk 3,31  magyarázatában): "Hogy Ambrus püspök és Aranyszájú János nagyravágyással  vádolja meg Máriát, ennek semmi alapja nincs. Mert mi szükség is van  erre a vádaskodásra, mikor a Szentlélek mindenütt bizonyítja az ő igen  nagy kegyességét és szerénységét?" Viszont a kánai menyegző története  alapján - szerinte - nem igazolható Mária közbenjáró tiszte: csupán "a  szorongató részvét" fejeződik ki megjegyzésében. Mária rideg elutasítása  "nem annyira Mária, mint inkább mások kedvéért" hangzik el: Krisztus  "minden évszázadnak azt a mindig érvényes és általánosan kötelező  tanítást adja, hogy anyjának semmiféle mértéktelen tisztelete nem  szabad, hogy elhomályosítsa az Ő saját isteni fényét." Mária ezen nem  sértődik meg. "Itt a szent Szűz az igaz engedelmesség bizonyítékát  adja... Szerényen, a Krisztus feleletével megelégedve, megadja magát és  másokat is felszólít, hogy hasonló módon kövessék Jézus utasításait." 
A gyermekségtörténet magyarázatában Kálvin ragyogó színekkel  ecseteli Mária jellemét. Felszólítja a hívőket: "Ne restelljük  tanítónőnknek (magistra) elfogadni azt, aki Krisztust, Isten örök  bölcsességét, hordozta méhében." Legelsősorban az ingyen való kegyelem  átélésében példánk Mária. ("A Lukács által használt kekharitômeni  melléknévi igenév Isten ingyenvaló kegyelmét jelenti" - magyarázza a  reformátor.) "Mária boldogsága, igazsága és élete az Isten ingyen  szeretetének folyománya, s erényei nemkülönben egész kiválósága, az  Isten puszta bőkezűsége." A Magnificat-ról (Lk 1,46-55) ez Kálvin  véleménye: "Kiváló és nevezetes éneke ez a szent Szűznek, melyből  világosan látható: mennyire kitűnt ő a Szentlélek kegyelmével." Mária  énekének témája: "Miért Istenen alapszik a szívének öröme. Azért ti.,  mert ingyen kegyelemből tekintett rá Isten. Önmagát alázatosnak  nevezvén, lemond minden méltóságról, hogy Isten ingyen kegyelemből eredő  jóságának tulajdonítsa dicsekedése egész anyagát." 
Például állítja elénk Kálvin Mária engedelmességét: "Ímhol az Úr  szolgálóleánya!" "Nem engedi meg magának a szent Szűz a további vitát.  ... Ha azért volt a szent Szűz az Úr szolgálóleánya, mert engedelmesen  alávetette magát a parancsának, akkor nincs alábbvaló nyakasság, mint  huzavonával megtagadni Istentől, amit megérdemel, és amit az  engedelmesség megkövetel." 
Példánk Mária az Ige szeretetében is. Gábriel angyal is azért  vette a prófétákból magasztalásait, hogy "így még jobban felismerje a  szent Szűz, hogy Fia lesz az a Megváltó, Ki hajdan megígértetett az  atyáknak." Mária énekéből is arra következtethetünk, hogy "megvolt neki a  kellő gyakorlata a Szentírás tudományában. Akkor általános volt ugyan a  Messiás várása, de csak kevesek hite alapult a Szentírásnak ily tiszta  ismeretén." 
"Áldott vagy te az asszonyok között!" - mondja Erzsébet  köszöntése. Kálvin hozzáfűzi: "Méltán nevezik őt boldognak, mivel Isten  arra a különös tisztességre méltatta, hogy az Ő Fiát hozza világra, Aki  által lelkileg újjászületett. És manapság sem magasztalhatjuk a  Krisztustól nekünk hozott áldást anélkül, hogy eszünkbe ne jusson: mily  nagy tisztességgel ékesítette fel Isten Máriát, aki az Ő akarata szerint  anyja lett az Ő egyszülött Fiának." 
Íme, az Ige Mária-képe: nem imádat végett van előttünk, hanem -  Kálvin szavával élve -, hogy "legyen minden hívő előtt követendő példa"  (Lk 2,19). 
3. Van-e remény a két irányzat, kétféle látásmód közelítésére?  Ökumenikus korunkban határozott igennel kell válaszolnunk. A  közeledéshez azonban mindkét részről tolerancia, a másik felfogásának  megértése és tiszteletben tartása, a másik fél megvetése pózának  eltávoztatása szükségeltetik. Mindenekfelett teret kell adnunk a  Szentlélek "nyelveket egyező hitre" vivő hatalmának. Hans Küng szerint  protestáns részről nem szabad megelégedni egy tisztára apologetikus és  polemikus magatartással, hanem elfogulatlanul gyümölcsöztetni kell a  Máriáról szóló bibliai anyagot. Római katolikus részről pedig - mondja  -, "még döntőbben, mint eddig, a bibliai tények vezérfonalához kell  igazodnunk, s nem kell félnünk a legújabb négy - sem az Írásban, sem a  tradícióban meg nem alapozott -, Mária- és pápáról szóló dogma  becsületes, kritikai felülvizsgálásától." 
Reménytelen? De ki gondolta az ellenreformáció idején azt, hogy  Róma is bevezeti majd a nemzeti nyelvű liturgiát; a Szentírást a hívek  kezébe adja; lehetővé teszi a két szín alatti úrvacsorát; tanításába  átveszi a Kálvin által megfogalmazott, Krisztus hármas tisztségéről és  az egyetemes papságról szóló fejtegetéseket? S nem meglepő-e, hogy a II.  Vatikáni Zsinat - 12-15 évvel a Máriáról szóló dogmák 1950-es csúcsra  érkezte után -, Máriának nem szentel külön fejezetet a zsinati  határozatokban (a mariológusok helytelenítették is), hanem az egyházról  szóló fejezet egy alpontja szól róla, kimondván azt a bibliai  megállapítást: Máriának is meg kellett járnia a hit zarándokútját. 
Ha nem is fővonulatként, de ma még eléggé eleven a  Mária-kegyesség propagálása. (Egy r.k. pap mondta: "Három ťbogarasŤ  embercsoportot ismerek: az eszperantisták, a nudisták és a -  mariológusok"). De ma már - a bibliai tudományoknak a római egyház  kebelén belül történő térnyerése idején - nem lehet Mária örök  szüzességét az Ezékiel 44,2 Igéjével, vagy szeplőtelen fogantatását az  Énekek Éneke 4,7 idézésével "bizonyítani". Ma már egyre többen vannak -  főleg fiatalabb - lelkészek, akik kritikusan vizsgálják a máriás  jámborságot. Xaver Pfister, a svájci római egyház "médiafelelőse", egyik  rádióelőadásában megrajzolja saját Mária-kegyességének történetét. Bár  gyermekkorában maga is épített Mária-oltárt, s káplánjuktól sok  Mária-prédikációt hallott, de később úgy érezte, hogy az üressé vált,  édeskés ünnepélyességű énekszöveget becsületesen már nem tudja vállalni.  A májusi ájtatosságokat sem tartja már élő hagyománynak. A II. Vatikáni  Zsinat után - a bibliakritika hatására - a teológus diákok már nem a  Mária-himnuszokért, hanem Nietzsche, Freud és Marx írásaiért  lelkesedtek. A konzervatív, máriás diákokkal ellenfelekként  ("Kontrahent") szemlélték egymást. "De egyáltalán nem volt az az  érzésem, hogy valami lényegeset veszítettem el." Ám később egy másfajta  Mária-tisztelet ébredt benne Sölle Dorottya professzorasszony hatására  ("Maria ist eine Sympathisantin", 1978). Az új szemlélet a próféták közé  sorolja Máriát, akiben irgalmasság és forradalmiság találkozik  ("Protestlied"-nek nevezi a Magnificatot), s akinek a kánai menyegzőn  mondott szava ma is érvényes: "Amit mond néktek (Jézus), megtegyétek!"  (Jn 2,5). Ez új Mária-kegyesség elmaradása - szerinte - tragikus volna.  "Ennél csak a régi élesztgetése volna tragikusabb" (X. Pfister: Das  Kirchenjahr erschliessen Freiburg /; Svájc, 1993. 108-115). 
A reformátusok sem lehetnek merevek. Sokan r.k. leleménynek  tartják az "Istennek szent Anyja" titulust. De emlékezetünkbe kell  idéznünk, hogy mi is elfogadtuk az ókori egyetemes zsinatok döntéseit,  így a 451-es khalcedoni hitvallást. (Ott van a II. Helvét Hitvallás  függelékében.) Több ókori (és mai) eretnek irányzat hangoztatta: Jézus  csak ember volt, s isteni rangját keresztelésekor vagy feltámadásakor  kapta. Ezért mondja az ókori hitvallás Jézus Krisztusról: "A mi  üdvösségünkért az istenszülő (theotôkos) Szűz Máriától született." Ha  nem is használjuk e titulust, érthetjük helyesen. 
Úgyszintén elfogadhatjuk a Boldogasszony titulust is. (E  megfogalmazás csak a magyar nyelvben található meg, s eredete  visszanyúlik a keresztyénség előtti korra.) Igazán összhangban van a  bibliai Igével: "Mostantól fogva boldognak mondanak engem minden  nemzetségek" (Lk 1,48 és 45). 
A merevség elhagyására legszebb példa Barth Károly, az Ige  páratlan teológusa. Amikor hónapokon át kórházban volt, javasolta a  nővérnek esti áhitat tartását. Ám az közölte, hogy ő katolikus. "Nem  tesz semmit - mondta a hittudós -, Maga mondja mindig az Üdvözlégyet, én  pedig a Miatyánkot." Így ment ez heteken át. A búcsúzáskor a nővér  Barthnak ajándékozta a rózsafüzérét, amit ő fel is függesztett  dolgozószobájában. Amikor azt kérdezték tőle: nem ment-e túl messzire?,  így felelt: "Sem itt, sem odaát nem fogunk találkozni, ha a katolikustól  azt akarjuk kívánni: szűnjék meg katolikus lenni - éppoly kevéssé  tanácsolhatjuk, mint azt, hogy rejtsük véka alá evangéliumi hitünket.  Mindenki csak vegye komolyabban a maga részéről keresztyén hitét. Ez a  szétszakadt keresztyénség egységéhez vezető út." 
Jómagam hiszem, hogy amilyen mértékben halad a korunkban  föllendült r.k. bibliakutatás, oly mértékben igazodik az egyházi tanítás  (egyelőre a hangsúlyokban) az evangéliumhoz. (Biztató jelekként  könyvelhetjük el a rádiós és TV-s műsorokat.) És lehet, hogy idővel nem  lesz "fehér holló" az a vélemény, amit Widenfeld Ádám, egykori kölni  r.k. ügyvéd traktátusa: "A Boldogságos Szűz Mária üdvös intelmei" (1673)  képviselt: "Ne állítsatok párhuzamba Istennel vagy Krisztussal.  Szolgatársatok vagyok. Vigyázzatok, hogy tiszteletetek ne váljék  imádássá Isten parancsolata ellenére: Az Urat, a te Istenedet imádd, és  csak Neki szolgálj! Fiam a Közvetítő és Közbenjáró. Ő engesztelte ki  Istent a maga érdemeivel. Senki se tulajdonítsa ezt nekem. Talán én  feszíttettem meg értetek?" (Idézi Miegge: Die Jungfrau Maria, Göttingen,  1962. 138.l.) 
Vár a keskeny út a kultikus hódolat és a tiszteletnélküliség közt!